De tips van ...,  Vakantietips

Moeder-dochter weekend Antwerpen

In onze rubriek ‘De tips van…’ delen vakantiegangers hun persoonlijke vakantietips.

Gastblog door Saskia Claassen

Een moeder-dochter weekend: lekker een keer met zijn tweetjes op pad! Mijn dochter Lotte van 10 en ik. Ze heeft wél een wensenlijstje: ze wil graag naar het buitenland, overnachten in een hotel mét zwembad, shoppen, naar een pretpark of de dierentuin en het liefst ook nog iets spannends doen. Zelf wil ik graag fietsend de omgeving verkennen.

Wens 1: Buitenland

Het was ons eerste moeder-dochter weekend samen. Ver weg hoefde van mij niet direct. Het werd – na even rondvragen op Facebook – Antwerpen. En dan niet met de auto, maar relaxed met de trein vanaf Amsterdam Centraal Station. De treinrit met de Thalys duurde 1 uur en een kwartier en we kwamen midden in Antwerpen aan. Top! De tickets kocht ik online bij NS International. Een kinderkaartje (enkele reis) kostte € 15,–* . Mijn treinticket was € 49,–. Op de foto bovenaan het indrukwekkende station Antwerpen-Centraal.

Wens 2: Hotel mét zwembad

We sliepen twee nachten in het Radisson Blu Astrid Hotel. Dit hotel ligt recht tegenover Antwerpen Centraal Station. De ligging is dus ideaal met kinderen en (zware) koffers, want je bent er zo. Bij het inchecken kregen we badjassen en slippers voor het zwembad. Op onze tweede dag hebben we daar heerlijk gezwommen en in de jacuzzi gebubbeld. Er was ook een sauna en een stoomcabine, maar daar zijn we niet in geweest. Het enige minpuntje van het hotel was dat de hotelkamer zo warm was. De airco blies geen koude, maar alleen warme lucht. Dan maar de ramen open zetten voor wat frisse lucht. Ik boekte het hotel via Booking.com voor € 210,–. Ontbijt kostte € 23,– per persoon per dag. Vooral het ontbijt vond ik behoorlijk prijzig, maar het was wel erg lekker en uitgebreid.

Ons hotel by night

Wens 3 en 4: Shoppen en iets spannends

We besluiten om de eerste middag Antwerpen lopend te verkennen. Al gauw lopen we in de bekendste winkelstraat van Antwerpen, de Meir. Op een van de vele bankjes eten we knapperige Belgische wafels met suiker. Lotte koopt ook nog een stoere capuchontrui en een stretchbroek in een van de vele kledingwinkels. Vervolgens halen we bij de VVV op de Grote Markt een stadsplattegrond en krijgen het boekje “de ultieme bucketlist voor Antwerpen” van een aardige VVV-medewerker. Lotte ziet op de eerste bladzijde gelijk een reuzenrad, dus daar MOETEN we heen. Het reuzenrad is dichtbij en staat langs de Schelde. Er is alleen één probleempje: ik heb hoogtevrees. Maar voor je dochter doe je alles. Na het eerste rondje ben ik gelukkig over mijn ergste angst heen en geniet ook ik van het prachtige uitzicht.

Het 50 meter hoge reuzenrad

Wens 5: Dierentuin

Aan deze wens kan ik makkelijk voldoen. Op nog geen twee minuten lopen van ons hotel is Antwerpen ZOO. Het is in de ochtend niet superdruk, dus we kunnen alle dieren goed bekijken. Erg mooi vinden we het apenverblijf en het aquarium. Ook is er binnen een gedeelte voor nachtdieren, gekko’s en kikkers. We doen samen een leuk spelletje “vind in elk hokje de gekko of de kikker”.

moeder-dochter weekend
Er zwemmen supermooie vissen in het aquarium

Overdag hebben we in de dierentuin vast tickets voor “China light” gekocht. Dat was een tijdelijke lichtshow in de dierentuin met lichtgevende en bewegende beelden, gebouwd door Chinese kunstenaars. Om 18.00 uur gaan we voor de tweede keer de dierentuin in, maar je kon ook voor 19.00 uur of 20.00 uur tickets kopen. We zijn zeker niet de enige bezoekers! Het is even wachten voordat we de dierentuin weer in kunnen. Binnen hebben we helemaal geen last meer van de drukte. We maken heel veel foto’s en genieten samen van alle prachtige lichtkunstwerken.

De Chinese draak

Wens 6 : Antwerpen verkennen op de fiets

Op onze laatste ochtend hebben we nog twee uurtjes over. Dus nog genoeg tijd om een stukje door Antwerpen te fietsen en mijn eigen wens te vervullen. Ik wilde graag fietsen op een van de wit-rode fietsen van Velo Antwerpen. Die staan overal door de stad. Heel handig is dat je de zadels eenvoudig handmatig lager kan zetten, zodat ook kinderen (vanaf een jaar of 9) er makkelijk op kunnen fietsen. We leenden twee jaarkaarten bij ons hotel, dat vonden wij het handigst. Je kunt ook via internet een week- of een dagkaart voor een fiets kopen. We hoefden de jaarkaart alleen maar tegen de laadpaal naast de fietsen te houden. Op het scherm van de laadpaal verscheen vervolgens het fietsnummer en zo konden we die fiets uit het fietsenrek halen. Erg makkelijk. Onze fietstocht ging via de Meir naar de hippe havenbuurt en het Eilandje. Daar is ook het Museum aan de Stroom (MAS), dat we van de buitenkant hebben bekeken. Tijd om het museum ook van binnen te ontdekken hadden we helaas niet, want we moesten weer met de Thalys terug naar Nederland.

moeder-dochter weekend Antwerpen
Lotte bij onze huurfietsen

Een geslaagd moeder-dochter weekend!

We vonden Antwerpen een hele fijne stad om samen te ontdekken. Dichtbij huis, maar toch in het buitenland. Makkelijk te bereiken met de Thalys. We voelden ons er veilig en alles wat we wilden zien was op loopafstand. Al onze wensen zijn vervuld!

*prijzen gecheckt in juni 2018

Heb je nog meer tips voor Antwerpen met kinderen? Laat het weten in een reactie hieronder.

Over de gastblogger:
Saskia Claassen is 40 jaar en woont samen met haar man en kinderen (Lotte van 10 en Tijn van 7) in Haarlem. Zij houden van actieve vakanties. Deze zomer staat berg klimmen in de Alpen en kanoën in de Auvergne op het programma. Vorig jaar bezochten ze het groene, bergachtige Slovenië en Kroatië, met haar prachtige steden en de beroemde, helderblauwe Plitvicemeren. “Mooie vakantieplekken vinden is een van mijn grote hobby’s. Ik struin maanden van tevoren het internet af op zoek naar DE ideale vakantiebestemming. Ik help vrienden en kennissen ook regelmatig aan bijzondere vakantielocaties.“

Wil jij ook je vakantietips voor een onlangs bezochte bestemming delen? Mail ons dan!